Ik zwicht er ook voor

Vele ouders zullen het wel herkennen. Je kroost gaat mee naar de supermarkt, wat vaak al een hele uitdaging is. Je bent nog maar halverwege het eerste gangpad en daar begint het al. Jij wilt een pak gewone doodnormale pasta pakken maar je kind ziet hele andere dingen.

Amber is nog maar net twee jaar, praat nog niet heel duidelijk maar ook zij ziet die dingen. Een ander zal lang niet alles kunnen verstaan wat ze zegt, als moeder versta ik al een groot deel van haar peuter-taaltje. Zo wees ze me er duidelijk op dat zij van mening was dat ik niet het juiste pak pasta uit de schappen pakte. Haar vingertje wees naar een heel andere variant. Oezelepip brabbelt ze keer op keer wijzend naar het andere pak pasta wat haar oog heeft gevangen. En dan snap ik wat ze bedoelt, op dat pak pasta pronken twee van haar allerbeste tv-vriendjes. Oezelepip (Woezel & Pip) Ooh ja mooi, zeg ik en loop door.

Dit accepteert ze nog, maar daar houdt het niet op. Ook op het beleg, de toetjes, chips, drinken, koekjes en andere producten ziet ze allemaal voor haar bekende figuurtjes uit boekjes of van tv. Het maakt een supermarkt bezoekje er niet echt makkelijker op, en even snel er doorheen sjeezen is onmogelijk. Je moet als ouder sterk in je schoenen staan om de verleidingen van je kind, en het drama wat er bij komt kijken als je nee zegt te weerstaan.

Ik geef toe… Als ik hier in de kasten kijk staan daar ook producten met bekende figuren op de verpakking. Ik zwicht er ook af en toe voor, soms heb je gewoonweg de puf niet om op dat moment de strijd aan te gaan met je dwarse peuter, maar ik probeer er een beetje balans in te houden. Want eerlijk is eerlijk, die producten zijn vaak niet echt budget-proof en over het algemeen ook niet de gezondste keuze. Al moet ik zeggen dat ik het idee heb dat producten met Woezel & Pip op de verpakking geen heel ongezonde etenswaren zijn. Even terugkomend op de pasta, dat was volkorenpasta. Maar dan wel drie keer zo duur als de pasta die ik in mijn boodschappenwagentje deed. Ik kocht wel de flesjes water met dit bekende duo erop, in de hoop dat Amber dan wel water zou willen drinken. Wat was ze blij met mijn aankoop. Eenmaal thuis begon ze trots aan het flesje met haar vriendjes erop. Na een paar slokken gaf ze het teleurgesteld, netjes aan me terug. Leuk flesje, maar die meuk drink ik niet! Helaas..

En het hele kindermarketing verhaal is niet iets wat alleen bij voeding wordt toegepast, ook speelgoed, kleding en andere kinder-gerelateerde producten. Ik ben heel benieuwd hoe jullie hier mee omgaan!? Laat het me weten in een reactie.

Liefs Margje

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.